Varför känns vissa miljöer helt rätt? Jo, alla beståndsdelar skapar tillsammans ett gemensamt intryck. Och Isela har kompetensen att skapa helheten.
I ett decennium har Patricia Trambevski från Varberg drivit designföretaget Isela. Under tiden har arbetat med allt från kläder till köpcentrum. Samtidigt har en unik kompetens vuxit fram.
– När vi satt koncept och bestämt allt så kan uppdragsgivaren åka på semester och lämna lokalen åt mig, säger Patricia.
Tack vare en noggrant utarbetad projektplan löser Isela allt från vision till VVS.
– Jag sköter kontakten med hantverkare och leverantörer för att få schemat att fungera.
Det är inte bara helheten i projekteringen som är Iselas specialitet. Det gäller också att skapa helhet i platsens uttryck. Till exempel i en restaurang ska menyn och inriktningen harmoniera med lokalens atmosfär. Oavsett om det gäller att fånga lokalkänslan eller leda tankarna till en helt annan plats i världen. Det viktigaste är att miljön där man ska leva, verka eller äta känns rätt.
– Ibland kommer jag till bostäder där bara den sista justeringen saknas för att skapa helheten man eftersöker.
Patricia hittar ibland behov och lösningar som kunden inte ens tänkt på. Men som visar sig vara den sista pusselbiten. Isela använder begreppet Habit design, vilket innebär att se till summan av varje liten del som tillsammans blir en fullständig miljö.
Under resans gång har Isela expanderat längs västkusten och Patricia får nu kunder i hela Halland och Göteborgstrakten. Det blir en stor variation både vad gäller platser och verksamhetstyper. Eftersom varje projekt är unikt är Iselas projektplanering strukturerad men ändå flexibel.
– Det är lika spännande varje gång med nya projekt, speciellt när man får lära sig om helt nya branscher. Det gäller bara att vara skarp på research och ha en gedigen designprocess så funkar vilken bransch som helst, säger Patricia.
Men det är inte bara stora projekt för Isela. Patricia Trambevski tar på sig uppdrag av alla storlekar. När hon inte skapar egna visioner, produkter eller inredningar delar hon gärna med sig av sina kunskaper som föreläsare. Målgruppen är främst företag och designskolor som får lära sig om design, designprocess, inredning, trender och kreativitet.
Kreativitet och struktur samverkar i Iselas verksamhet. När ägarna till lokalen kommer tillbaka från semestern ska byggdammet vara borta samtidigt som visionen är uppfylld. Isela fokuserar ständigt på helheten.